Робота над єдиною науково-методичною проблемою закладу

 

«Формування соціальної компетентності учнівської молоді в умовах позашкільного навчального закладу»

 

 

 

     Мета: Вдосконалення професійної компетентності кожного педагога, підвищення науково-теоретичного і загально культурного рівня, психолого-педагогічної підготовки та професійної майстерності, розвиток їх творчої ініціативи, формування в них готовності до самовдосконалення, самоосвіти, саморозвитку.

 

 

 

     Головне завдання методичної роботи: створення умов для постійного творчого та фахового зростання кожного педагога, забезпечення професійної самореалізації педагогічних працівників та утвердження їхнього високого соціального статусу в суспільстві.

 

 

 

     Пріоритети: оновлення ролі керівника гуртка (секції) як висококваліфікованого фахівця, який володіє значним арсеналом інноваційних технологій організації навчально-виховного процесу.

 

 

 

Загальні напрями в організації методичної роботи

 

 

 

     1. Підвищення педагогічної майстерності педагогів закладу через оптимальну структуру методичної роботи, вдосконалення професійної компетентності кожного педагога, розвитку їх творчої ініціативи.

 

     2. Впровадження в навчально-виховний процес досягнень перспективного педагогічного досвіду, інноваційних проектів, новітніх технологій та забезпечення їх практичної реалізації.

 

     3. Забезпечення реалізації принципів гуманізації, демократизації та спрямованість процесу навчання на розвиток особистості дитини. Встановлення пріоритету заняття  як засобу соціалізації  дітей.

 

     4. Створення методичного супроводу роботи молодих педагогів щодо успішної адаптації до роботи в позашкільному закладі та підвищення рівня професійної компетентності.

 

Структура  методичної роботи

 

 

 

     Технологічний підхід до методичної роботи, який включає в себе систему заходів, спрямованих на визначення чітких процесуальних характеристик (що, як і в якій послідовності, у якому обсязі слід робити), сприятиме вирішенню проблем якості позашкільної освіти, які знаходиться в епіцентрі уваги методичної роботи:

 

·         кадрове та науково – методичне забезпечення навчально – виховного процесу;

 

·         створення організаційних умов для безперервного вдосконалення фахової освіти та кваліфікації педагогів;

 

·         проведення системних методичних заходів, спрямованих на розвиток творчих можливостей педагогів;

 

·         вивчення та впровадження в практику ефективних методик та нових освітніх технологій навчання та виховання.

 

 

 

Основні етапи роботи над єдиною науково-методичною проблемою закладу

 

 

 

І. Діагностично-теоретичний етап

 

(2016/2017 навчальний рік)

 

 

 

Мета:

 

·         сформувати особисту потребу та психологічну готовність педагогів до підвищення професійної компетентності та роботи над єдиною науково-методичною проблемою закладу;

 

·         діагностика творчого потенціалу керівника гуртка (секції) для створення атмосфери міжособистісної взаємодії суб’єктів навчально-виховного процесу;

 

·         дослідження рівня професійної майстерності, потреб та інтересів педагогічного колективу.

 

 

 

Основні завдання:

 

·         психологічне, організаційне, науково-методичне й матеріально-технічне забезпечення умов переходу до реалізації нової науково-методичної проблеми;

 

·         опанування навичок впровадження нових педагогічних технологій освітньої діяльності;

 

·         моніторинг аналізу роботи, вивчення рівня навичок досягнень вихованців, їх вихованості, розвитку.

 

 

 

Прогнозовані  результати:

 

·         визначення теми, її актуальності;

 

·         обговорення форм роботи над поставленими  питаннями;

 

·         сприйняття кожним членом педагогічного колективу необхідності роботи в цьому напрямку.

 

 

 

 

 

 

 

Шляхи реалізації:

 

·         дослідження реального рівня професійної майстерності, потреб та інтересів як усього колективу, так і кожного педагога;

 

·         аналіз роботи закладу за навчальний рік;

 

·         вивчення рівня   досягнень  дітей, їхньої вихованості, розвитку;

 

·         відвідування занять гуртків та секцій, виховних заходів адміністрацією, із наступним  аналізом, виявлення професійного рівня педагогів;

 

·         анкетування, діагностування педагогів з метою виявлення рівня їхньої професійної кваліфікації, наявності утруднень, готовності до роботи над науково – методичною проблемою;

 

·         відбір ефективних методик по формуванню соціальної компетентності дітей;

 

·         використання в практиці власних навчальних матеріалів та інформації з мережі Інтернет;

 

·         використання інтерактивних технологій навчання та виховання дітей;

 

·         створення керівниками гуртків (секцій) презентацій та методичних матеріалів;

 

·         ознайомлення педагогічного колективу з досягненнями психолого – педагогічної науки, новими педагогічними технологіями;

 

·         аналіз можливостей навчального закладу (готовність педагогічних кадрів, наявність програм, матеріально – технічної проблеми);

 

·         формування соціальної компетентності учнівської молоді, яка здатна реалізувати отримані теоретичні та практичні знання й уміння самостійно мислити і творчо підходити до вирішення проблем, має можливість швидко адаптуватися до нових соціальних умов.

 

 

 

Виявлення науково – методичної проблеми закладу, обґрунтування її актуальності:

 

·         ознайомлення всіх членів колективу з пропонованими варіантами, остаточний вибір проблеми;

 

·         планування системи заходів, спрямованих на вирішення поставлених завдань;

 

·         складання плану роботи над науково – методичною проблемою, розподіл обов’язків між членами педагогічного колективу, забезпечення послідовності окреслених заходів, їхня взаємодія з іншими елементами педагогічного процесу.

 

 

 

Управлінська діяльність:

 

1. Оперативна нарада «Особливості роботи педагогічного колективу над науково – методичною проблемою закладу».

 

2. Педагогічна рада «Формування соціальної компетентності дітей на заняттях гуртків художньо-технічного профілю».

 

3. Наради при директорові: «Формування стійкого інтересу до технічної творчості у гуртках початково-технічного профілю», «Формування медіа-інформаційної компетентності дітей у гуртках та секціях МАН предметно-технічного профілю».

 

4. Оформлення довідково-інформаційних матеріалів з визначеної теми.

 

ІІ. Практично-діяльнісний етап

 

(2017/2018 навчальний рік)

 

 

 

Мета:

 

·         сприяння переорієнтації педагогічної свідомості в поглядах на ключові питання проблеми, що реалізують;

 

·         розроблення тактики та стратегії реалізації проблеми;

 

·         вивчення науково-теоретичних засад, формування професійної компетенції педагога, її сутності, структури, змісту.

 

 

 

Основні завдання:

 

·         мотивація, стимулювання, науково-методична підготовка та прогнозування процесу реалізації проблеми закладу;

 

·         створення умов для безперервного вдосконалення фахової освіти та підвищення професійної майстерності кожного педагога;

 

·         реалізація в практичній діяльності закладу концептуальних основ та принципів розвитку системи позашкільної освіти.

 

 

 

Прогнозовані  результати:

 

·         здійснення аналізу досягнутих раніше результатів з проблеми;

 

·         аналіз банку педагогічних технологій, використаних і можливих для застосування в процесі реалізації проблеми;

 

·         визначення рівня роботи з реалізації проблеми (дієва самоосвітня робота);

 

·         спрямування роботи всіх методичних структур над єдиною науково-методичною проблемою.

 

 

 

Шляхи реалізації:

 

·         спрямування всіх напрямів методичної роботи на розвиток творчого потенціалу педагогів у контексті реалізації проблемної теми;

 

·         організація, проведення та забезпечення участі в конкурсах та виставках різних рівнів, для вихованців та керівників гуртків (секцій), які беруть участь у роботі над проблемою;

 

·         створення банку інформації щодо впровадження проблемної теми у навчально – виховний процес;

 

·         організація дієвої самостійної роботи педагогів із визначеної проблеми;

 

·         діагностика стану й ефективності навчально-виховного процесу в закладі;

 

·         обговорення досвіду роботи педагогів, спрямування їх роботи на вирішення ключових завдань проблеми;

 

·         організація семінарів з проблемної теми;

 

·         проведення оперативних нарад,  дискусій, диспутів із визначеної проблеми;

 

·         удосконалення, належне спрямування всіх форм методичної роботи, активізація діяльності  методичних об’єднань;

 

·         забезпечення ефективної роботи Школи педагогічної майстерності, Школи молодого педагога;

 

·         розробка методичних рекомендацій для педагогів закладу;

 

·         узагальнення й упровадження в практику роботи педагогів перспективного педагогічного досвіду з даної проблеми;

 

·         творчі звіти педагогів за результатами роботи над проблемою, виявлення рівня творчих досягнень дітей, їх вихованості та розвитку;

 

·         проведення підсумкових виставок та занять;

 

·         удосконалення методики аналізу відвіданих занять та виховних заходів;

 

·         залучення батьків до спілкування через ІК – технології (сайт закладу);

 

·         проведення семінарів – практикумів: «Шляхи формування соціальної компетентності дітей молодшого шкільного віку», «Шляхи формування соціальної компетентності дітей середнього та старшого шкільного віку»;

 

 

 

Управлінська діяльність:

 

 

 

1. Педагогічна  рада: «Особистісно-орієнтований підхід до навчання та виховання дітей у гуртках початково-технічного профілю» (грудень 2018 року).

 

2. Нарада при директорові «Стан навчально-виховної роботи спортивно-технічного профілю» (січень 2018 року).

 

 

 

 

 

ІІІ. Апробаційно-впроваджувальний етап

 

(2016/2017, 2017/2018, 2018-2019, 2020-2021 навчальні роки)

 

(набуття власного досвіду)

 

 

 

Мета:

 

·         визначення ступеня аксіологічного мислення членів педагогічного колективу;

 

·         визначення ступеня готовності педагогів  до роботи над проблемою;

 

·         вивчення досвіду роботи керівників гуртків (секцій) і виявлення труднощів з подальшою їх корекцією;

 

·         апробація моделі формування педагога як високо компетентного фахівця.

 

 

 

Основні завдання:

 

·         спрямування організації досвіду з реалізації проблеми в роботі педагогічного колективу;

 

·         корекція діяльності педагогів, які мають труднощі в роботі над новою проблемою.

 

 

 

Прогнозовані  результати:

 

·         розробка планів роботи методичної ради, методичних об’єднань щодо  вирішення проблемного  питання;

 

·         вироблення рекомендацій щодо використання прийомів зміцнення в дітей переконання про цінність  позашкільної  освіти;

 

·         подолання в роботі керівників гуртків утруднень, що виникають у процесі реалізації науково – методичної проблеми закладу;

 

·         підвищення професійної компетентності педагогічних працівників в ході реалізації проблеми.

 

 

 

Шляхи реалізації:

 

·         Створення умов для вирішення поставлених завдань;

 

·         оформлення методичного куточка з визначеної науково-методичної проблеми;

 

·         удосконалення системи роботи педагогів у контексті науково – методичної проблеми;

 

·         вивчення досвіду роботи педагогів, які працюють над аналогічними проблемами;

 

·         проведення оперативних нарад, дискусій для педагогів, які реалізують окремі аспекти проблеми;

 

·         удосконалення належного спрямування всіх форм методичної роботи, активізація роботи  методичних об’єднань;

 

·         організація індивідуальних  консультацій для молодих педагогів;

 

·         організація дієвої самоосвітньої роботи педагогів із визначеної науково-методичної проблеми;

 

·         аналіз напрацьованого практичного досвіду;

 

·         створення умов і забезпечення ефективної роботи Школи молодого педагога, Школи педагогічної майстерності;

 

·         створення банку інформації щодо впровадження проблеми в навчально-виховний процес закладу;

 

·         творчі звіти керівників гуртків за результатами роботи над науково-методичною проблемою.

 

 

 

Управлінська діяльність:

 

·         реалізація моделі управлінської системи в межах науково-методичної проблеми закладу;

 

·         виявлення нових педагогічних ідей, цікавих методичних знахідок у досвіді творчо працюючих педагогів  з метою поширення досвіду;

 

·         залучення педагогів до творчого педагогічного пошуку в процесі реалізації проблеми закладу.

 

педагогічні ради: «Виконання рекомендацій, даних під час вивчення стану навчально-виховної роботи у гуртках спортивно-технічного профілю» (грудень 2019 року), «Формування стійкого інтересу до технічної творчості у гуртках  художньо-технічного профілю» (грудень 2020 року), «Особистісно-орієнтований підхід до навчання та виховання дітей у гуртках спортивно-технічного профілю (грудень 2020 року); «Вивчення методик розвитку творчих здібностей старшокласників у процесі пошуково-дослідницької діяльності» (грудень 2020 року);

 

наради при директорові: «Виконання рекомендацій, даних під час вивчення стану навчально-виховної роботи у гуртках художньо-технічного профілю» (лютий 2019 року), «Виконання рекомендацій, даних під час вивчення стану навчально-виховної роботи у гуртках та секціях предметно-технічного профілю» (лютий 2019 року), «Виконання рекомендацій, даних під час вивчення стану навчально-виховної роботи у гуртках початково-технічного профілю» (жовтень 2020 року).

 

 

 

ІV. Узагальнюючий, підсумковий етап

 

(2016/2017, 2017/2018, 2018-2019, 2020-2021 навчальні роки)

 

 

 

Мета:

 

·         здійснення моніторингу динаміки змін роботи професійної компетентності педагогів закладу;

 

·         підбиття підсумків роботи над проблемою;

 

·         оцінка рівня самореалізації педагогів;

 

·         оприлюднення загальних підсумків впровадження проблемного питання, підготовка матеріалів з цього питання.

 

 

 

Основні завдання:

 

·         узагальнення найбільш вдалого досвіду роботи педагогів, стимулювання педагогів, які одержали високі результати в ході реалізації проблеми, висвітлення результатів досвіду на сайті закладу.

 

 

 

Прогнозовані результати:

 

·         вироблення рекомендацій щодо особливостей реалізації науково-методичної проблеми закладу;

 

·         визначення напрямів роботи й перспектив подальшої діяльності;

 

·         здатність продукувати власний ефективний педагогічний досвід;

 

·         висока мотивація до непрерервної освіти.

 

 

 

Шляхи реалізації:

 

·         узагальнення та аналіз роботи над проблемною темою, вироблення практичних рекомендацій;

 

·         проведення творчих звітів методичних об’єднань за наслідками роботи над науково-методичною проблемою;

 

·         оформлення результатів роботи  у вигляді методичних рекомендацій;

 

·         удосконалення змісту, форм і методів методичної роботи;

 

·         сприятливий психологічний клімат у колективі;

 

 

 

Управлінська діяльність:

 

1. Визначення орієнтирів подальшої науково -методичної роботи з реалізації Концепції розвитку закладу.

 

2. Удосконалення організації структури управління в умовах реалізації проблеми школи, розробка нових форм і методів управління навчальним закладом.

 

3. Стимулювання, розвиток і підтримка творчої активності, інноваційної діяльності педагогічних працівників.

 

 

 

V. Узагальнюючий, підсумковий етап

 

 

 

 

 

Мета:

 

·         здійснення моніторингу динаміки змін роботи професійної компетентності педагогів закладу;

 

·         підбиття підсумків роботи над проблемою;

 

·         оцінка рівня самореалізації педагогів;

 

·         оприлюднення загальних підсумків впровадження проблемного питання, підготовка матеріалів з цього питання.

 

 

 

Основні завдання:

 

·         узагальнення найбільш вдалого досвіду роботи педагогів, стимулювання педагогів, які одержали високі результати в ході реалізації проблеми, висвітлення результатів досвіду на сайті закладу.

 

 

 

Прогнозовані результати:

 

·         вироблення рекомендацій щодо особливостей реалізації науково-методичної проблеми закладу;

 

·         визначення напрямів роботи й перспектив подальшої діяльності;

 

·         здатність продукувати власний ефективний педагогічний досвід;

 

·         висока мотивація до непрерервної освіти.

 

 

 

Шляхи реалізації:

 

·         узагальнення та аналіз роботи над проблемною темою, вироблення практичних рекомендацій;

 

·         проведення творчих звітів методичних об’єднань за наслідками роботи над науково-методичною проблемою;

 

·         оформлення результатів роботи  у вигляді методичних рекомендацій;

 

·         проведення підсумкової науково-практичної конференції та педагогічної виставки за підсумками роботи над науково-методичною проблемою закладу;

 

·         підбиття підсумків роботи, формування нових традицій закладу;

 

·         підготовка та проведення ярмарку педагогічних ідей, панорами методичних знахідок;

 

·         удосконалення змісту, форм і методів  методичної роботи;

 

·         сприятливий психологічний клімат у колективі.

 

 

 

Управлінська діяльність:

 

1. Визначення орієнтирів подальшої науково -методичної роботи з реалізації Концепції розвитку закладу.

 

2. Удосконалення організації структури управління в умовах реалізації проблеми закладу, розробка нових форм і методів управління позашкільним навчальним закладом.

 

3. Стимулювання, розвиток і підтримка творчої активності, інноваційної діяльності педагогічних працівників.

 

4. Підсумки роботи над проблемною темою на рівні практичного втілення.

 

5. Підсумкове засідання методичної ради «Досвід і проблеми реалізації науково-методичної проблеми  закладу».

 

6. Узагальнення  досвіду педагогічного колективу.

 

 

 

Методична робота з педагогічними кадрами:

 

1. Проведення моніторингу результативності реалізації науково-методичної проблеми закладу.

 

2. Упровадження інноваційних технологій в освітній простір закладу.

 

3. Узагальнення досвіду роботи педагогів з питань реалізації науково – методичної проблеми.

 

4. Проведення конференції за підсумками науково-методичної роботи з реалізації проблеми.

 

5. Підсумки роботи в МО, ШПМ, ШМП.

 

6. Визначення шляхів подальшої роботи педагогічного колективу.

 

7. Ефективне функціонування позашкільного інформаційно-освітнього середовища.

 

9. Підвищення професійної компетентності, творчого потенціалу педагогів.

 

 

 

Очікувані результати:

 

1. Удосконалення змісту, форм і методів методичної роботи.

 

2. Використання набутого досвіду на практиці.

 

3. Виявлення, узагальнення, поширення  педагогічного досвіду.

 

4. Залучення педагогів  до інноваційної діяльності.

 

5. Упровадження й використання досягнень психолого-педагогічної науки.

 

6. Поширення передового педагогічного досвіду, створеного у колективі.

 

7. Створення сприятливих умов для навчання й розвитку обдарованих дітей, залучення їх до виставок,  конкурсів, проектів, програм.

 

8. Створення оптимальних умов для реалізації ефективної системи методичної роботи.

 

9. Стимулювання творчості й ініціативи членів колективу з метою забезпечення індивідуалізації навчально-виховного процесу.

 

10. Створення програмно-інформаційного простору, який забезпечить активну інтеграцію інноваційних технологій в освітній процес для формування компетентного учня.