Робота над єдиною методичною проблемою закладу

 

Методична проблема «Від сприятливих умов сучасного освітнього процесу через професійну майстерність педагогів до творчої самореалізації вихованців»

 

 

Перспективний план втілення методичної проблеми

 

Тематика засідань педагогічної ради

 

Наради при директорові

 

Засідання методичної ради

 

Засідання методичного об’єднання науково-технічного напряму

 

Засідання методичного об’єднання дослідницько-експериментального напряму

 

Засідання Школи педагогічної майстерності

 

Оперативні наради педагогічного колективу

 

Теоретичні семінари, семінари-практикуми

 

Участь педагогів закладу у засіданнях «круглого столу», «проблемного столу», «методичного діалогу»

 

Узагальнення перспективного досвіду роботи керівників гуртків та секцій

 

Участь педагогів закладу у педагогічних конкурсах різного рівня

 

Науково-практична конференція (підсумок)

 

 

 

 

 

                                                                                   Затверджено

                                                                             Рішення педагогічної ради

                                                                             від ____________ 20__р.

                                                                             протокол № ___

 

Стратегія

розвитку Станції юних техніків

на 2021 – 2025 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  


1. ВСТУП

Реформування соціально-економічної та політичної систем розвитку України передбачає багатофункціональну перебудову всіх сфер діяльності, у тому числі в освіті, що потребує змін в організації та змісті сучасного педагогічного процесу.

Сучасна позашкільна освіта – це безперервний освітній процес, що не має фіксованих термінів початку і завершення, послідовно переходить від одного етапу до іншого, забезпечуючи кожній дитині умови для вільного вибору видів і форм діяльності; духовного, інтелектуального та фізичного розвитку; формування готовності до участі в складній системі соціальних відносин, а також формування моральної позиції, від якої залежить подальший розвиток особистості.

Керуючись Законами України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», іншими нормативно-правовими документами, що регламентують діяльність закладів позашкільної освіти, педагогічний колектив закладу  приділяє значну увагу формуванню внутрішньої системи забезпечення якості освіти. З цією метою було розроблено Стратегію розвитку Станції юних техніків (далі Стратегія).

Стратегія є довгостроковим послідовним комплексним документом, який визначає пріоритети діяльності, цілі, завдання, заходи, процедури щодо вдосконалення діяльності СЮТ, всіх його структурних підрозділів.

Мета Стратегії: удосконалення внутрішньої системи якості освіти Станції юних техніків (далі СЮТ)  як позашкільного навчального закладу, який надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань вихованців, учнів і слухачів.

Завдання Стратегії:

1. Забезпечення якості освітнього процесу

2. Систематизація роботи педагогів щодо реалізації творчого потенціалу дітей та учнівської молоді в процесі пізнавально-практичної та навчально-творчої діяльності; актуалізації змісту і напрямів позашкільної освіти в контексті сучасних реаліїв і викликів.

3. Оптимізація соціально-педагогічних умов для надання якісних освітніх послуг дітям та учнівській молоді; сприяння їх гармонійному розвитку вихованців, реалізації їх здібностей у креативно спрямованому позашкільному освітньому просторі:

- модернізація соціально-педагогічної моделі СЮТ;

- упровадження в освітній процес сучасних підходів, методик і педагогічних технологій;

- розширення спектру соціально-освітніх послуг, орієнтованих на професійне самовизначення вихованців, формування в них загальної культури і культури здоров’я;

- удосконалення науково-методичного, інформаційно-технологічного, матеріально-технічного забезпечення діяльності закладу;

- упровадження інклюзивної освіти;

- формування системи академічної доброчесності.

4. Оптимізація  методичної роботи:

- удосконалення системи моніторингу діяльності закладу;

- упровадження нових соціально-освітніх проєктів і програм, орієнтованих на забезпечення права кожної дитини на якісну позашкільну освіту, не залежно від їх місця проживання і соціального статусу;

- оптимізація систем організаційно-масової та виховної роботи;

- удосконалення системи роботи методичних об’єднань закладу.

5. Систематизація роботи щодо підвищення рівня професійно-творчої компетентності педагогів закладу.

6. Удосконалення системи управління закладом на основі технологій сучасного освітнього менеджменту, концептів державно-громадського управління закладом освіти.

7. Організація моніторингу для оперативного контролю й корегування роботи структурних підрозділів СЮТ.

 

1.1.          Аналіз роботи закладу

Станція юних техніків - позашкільний навчальний заклад, який надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань вихованців, учнів і слухачів.

       Педагогічним колективом закладу проведено певну роботу щодо збереження мережі гуртків.

    Заклад працює за двома напрямками:

-         науково-технічний;

-         дослідницько-експериментальний.

      Науково-технічний напрям об’єднує три профілі, а саме:

-         початково-технічний;

-         художньо-технічний;

-         спортивно-технічний.

     Дослідницько-експериментальний напрям об’єднує гуртки та секції МАН, які працюють за такими відділеннями, а саме:

-         відділення фізики та астрономії;

-         відділення математики;

-         відділення комп’ютерних наук;

-         відділення технічних наук.

 

 

 

 

У закладі проводиться системна, цілеспрямована робота щодо поглиблення профільних знань і практичного досвіду, профорієнтації й допрофесійної підготовки вихованців. З цією метою організовано роботу понад 54 гуртків та секцій за напрямами позашкільної освіти.

Для оптимізації системи освітньої діяльності закладу розширюються партнерські зв’язки з навчальними закладами міста.

Педагоги СЮТ працюють над питаннями щодо трансформації дозвіллєвої діяльності дітей та учнівської молоді в чинники їхнього особистісного, творчого і духовного розвитку; активно впроваджують організаційно-педагогічні інновації.

Робота СЮТ спрямована на виконання Закону України «Про позашкільну освіту», Положень: «Про позашкільний навчальний заклад», «Про центр. Будинок. Клуб науково-технічної творчості учнівської молоді, станцію юних техніків» інших чинних законодавчих та нормативних документів. СЮТ здійснює свою діяльність відповідно до статуту. Навчально-виховний процес будується згідно затвердженого розкладу занять гуртків та секцій.

         Уся робота з педагогічними кадрами спрямована на підвищення професійного та методичного рівня кожного педагога. Для цього забезпечується співвідношення масових, групових та індивідуальних форм роботи, традиційних та інноваційних підходів до організації методичної роботи, активних та інтерактивних форм навчання. Методична робота з педагогічними працівниками реалізується через традиційні (масові, групові), індивідуальні та інноваційні форми її організації, а саме:

-      методична рада;

-      методичні об’єднання;

-      теоретичні семінари;

-      семінари – практикуми;

-      круглі столи;

-      методичні діалоги;

-      майстер-класи;

-      школа педагогічної майстерності.  

Масові заходи для дітей та учнівської молоді, методико-педагогічні заходи проводяться за основними напрямами позашкільної освіти. Важливою складовою є спільна інноваційна діяльність педагогів закладу, в основі якої –реалізація низки проєктів, робота методичних об’єднань і творчих груп педагогів над актуальними методико-педагогічними проблемами.

З метою підвищення професійного рівня, педагоги закладу приймають участь у обласних та всеукраїнських конкурсах професійної майстерності, методичних матеріалів, рукописів навчальних матеріалів з позашкільної освіти; практикуються презентації методичних надбань педагогів під час  методико-педагогічних заходів.

Важливими напрямами роботи педагогічного колективу є впровадження концептів ефективного управління процесами розвитку, сформованих на основі технологій сучасного освітнього менеджменту, ідей державного-громадського управління закладом освіти. Соціально зумовленою є робота щодо вдосконалення освітнього процесу, зокрема створення ефективних моделей виховної роботи, спрямованих на пізнання рідного краю, патріотичне виховання, формування у вихованців загальної культури, розвитку учнівського самоврядування. Актуальними є питання кадрового, навчально-методичного та науково-методичного забезпечення, соціального захисту учасників освітнього процесу. Концептуалізація збереження та розвитку закладу в умовах реформування освіти в Україні не можлива без удосконалення й урізноманітнення форм співпраці із закладами загальної середньої, вищої освіти, державними установами, громадськими організаціями, батьківською громадськістю.

Вищезазначене зумовило необхідність розроблення Стратегії розвитку СЮТ на 2021 – 2025 роки.

 

1.2. Базові характеристики Стратегії

Стратегію розвитку СЮТ розроблено відповідно до Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», Положення про позашкільний навчальний заклад; інших нормативно-правових документів, що регламентують діяльність закладів позашкільної освіти.

Мета стратегії: розроблення та впровадження ефективних механізмів подальшого розвитку СЮТ, забезпечення внутрішньої системи якості освіти.

У контексті сучасного освітнього менеджменту закладів позашкільної освіти основними характеристиками Стратегії є:

– системність  функціонування СЮТ як соціально спрямованої цілісної освітньої системи – складової системи позашкільної освіти України;

– стратегічність  спрямованість на забезпечення життєдіяльності і сталого розвитку закладу;

– інноваційна спрямованість  орієнтація на впровадження організаційно-педагогічних, методико-технологічних, освітньо-процесуальних та інших інновацій;

– прогностичність  визначення очікуваних результатів на основі аналізу змін попиту на позашкільн освітні послуги, концептуалізації процесів розвитку;

 технологічність  використання структурованої організаційно-управлінської технології, що забезпечує системний характер змін, контроль за ними, а відтак – якість освітнього процесу.

В умовах реформування національної системи освіти Стратегія визначає стратегічні орієнтири розвитку СЮТ як закладу позашкільної освіти, обґрунтовує й систематизує організаційні шляхи їх досягнення, визначає ресурсні потреби, скеровує діяльність педагогічного колективу на конкретний результат.

Стратегія спрямована в площину цінностей особистісного розвитку вихованців, відкритості закладу як самостійної освітньої системи та зумовлює модернізацію факторів, що впливають на якість освітнього процесу; актуалізацію змісту, форм і методів позашкільної освіти.

 

1.3. Технологія реалізації Стратегії

1.3.1. Принципи діяльності

В основу реалізації Стратегії покладено такі принципи:

-    гуманізації – забезпечення культурно-освітніх потреб;

-    концептуальності та технологічності розвитку СЮТ як закладу позашкільної освіти;

-    внутрішньо і зовнішньо орієнтованого освітнього менеджменту, науково-методичного та психологічного супроводу всіх напрямів роботи, передбачено і внутрішніми і зовнішніми функціями закладу;

-    доцільного застосування сучасних підходів (особистісного, компетентнісного, діяльнісного тощо), методик і технологій;

-    поєднання інноваційної діяльності й перспективного досвіду педагогічного колективу.

1.3.2. Основні напрями педагогічної діяльності

Реалізація Стратегії потребує визначення основних напрямів діяльності педколективу:

-    формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

-    удосконалення систем навчально-виховної, методичної, психологічної, організаційно-масової, просвітницької роботи;

-    удосконалення системи підвищення фахового рівня педагогів, самоосвітня діяльність;

-    забезпечення академічної доброчесності;

-    науково-методологічне забезпечення процесів розвитку в позашкільній освіті міста.

1.3.3. Фінансово-господарська діяльність

Фінансово-господарська діяльність закладу – здійснюється відповідно до чинного законодавства України. Фінансування за рахунок коштів міського бюджету в установленому законодавством порядку. Бухгалтерський облік коштів ведеться через бухгалтерію управління освіти ім. Б. Грінченка Южноукраїнської міської ради. Механізм фінансування – кошторисно-бюджетний.

З метою вдосконалення ресурсного забезпечення СЮТ діяльність педколективу спрямовується на активізацію співпраці з державними установами, громадськими організаціями, батьками вихованців. Важливе значення надається господарській діяльності педагогічного колективу щодо підтримки й розвитку матеріально-технічної бази закладу.

1.3.4. Визначення ризиків

Реалізація Стратегії вимагає критичного осмислення досягнутого та визначення ризиків, що можуть ускладнити реалізацію мети і завдань розвитку закладу. Серед основних:

-                           зовнішні:

-      соціально-економічні проблеми, пов’язані з процесами децентралізації;

-      ускладнення демографічної ситуації в державі, області, місті;

-      недосконалість нормативно-правового забезпечення діяльності закладів позашкільної освіти;

-   внутрішні:

-      проблеми щодо підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів закладу;

-      зміна умов співпраці з закладами, партнерськими організаціями (іншими установами).

 

2. ЗАХОДИ ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ

Реалізація Стратегії передбачає організацію низки заходів, виконання яких забезпечить сталість процесів розвитку СЮТ, зокрема:

- організаційно-управлінських, що стосуються:

- оптимізації організаційно-функціональної структури СЮТ (започаткування роботи нових профілів гурткової роботи, відповідно до попиту дітей та учнівської молоді);

- упровадження дистанційних, змішаних форм навчання;

- удосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

- методико-технологічних, що визначають ефективність:

- інноваційної діяльності педагогів – упровадження сучасних наукових основ (принципи, підходи, концепції, теорії), методик і технологій неформальної освіти, розроблення і реалізація соціально-освітніх проєктів, програм; створення ефективних систем освітньої роботи тощо;

- оптимізації програмно-методичного забезпечення мережі закладу;

- формування ефективної системи підвищення фахового рівня педагогів;

- удосконалення інформаційно-методичного забезпечення, висвітлення перспективного педагогічного досвіду;

- науково-методологічних, що передбачають:

- розроблення навчальних матеріалів з питань позашкільної освіти;

- фінансово-господарських, що зумовлюють:

- створення безпечного освітнього середовища;

- зміцнення матеріально-технічної бази закладу (поліпшення ресурсного забезпечення, комп’ютеризація тощо);

- збільшення позабюджетних надходжень: формування системи платних освітніх послуг, залучення батьківської громадськості до вирішення освітніх завдань.

 

3. УМОВИ ТА ЗАСОБИ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ

Для реалізації мети й завдань роботи закладу важливим є визначення умов реалізації Стратегії, серед яких основними є креативна та інноваційна спрямованість діяльності педагогів; інформаційне, науково-методичне забезпечення впроваджуваних інновацій (підходів, методик, технологій, організаційних форм роботи тощо); формування ефективних педагогічних систем розвивального спрямування; біологізація позашкільного освітнього простору; розроблення організаційно-педагогічних засад психологічного супроводу учасників освітнього процесу; створення ефективних систем інформаційно-методичного забезпечення та обміну досвідом, відкритість і прозорість діяльності.

Серед засобів з реалізації завдань Стратегії провідними є науково-методична та професійно-творча діяльність педагогів; методико-педагогічне проєктування, створення авторських освітніх методик і технологій (освітніх, соціально-просвітницьких, дозвіллєво-рекреаційних тощо); перспективний педагогічний досвід; сучасні технології, зокрема інформаційно-комунікативні, освітнього менеджменту, методичного моніторингу, соціально-психологічного тренінгу тощо; розроблення та виконання соціально-освітніх проєктів і програм; співпраця із державними й громадськими інституціями; адміністративне і соціальне партнерство тощо.

Визначення умов і засобів реалізації Стратегії є важливою технологічною складовою концептуалізації об’єктів (систем), подій (заходів) і процесів, що забезпечують цілеспрямований розвиток закладу як цілісної соціально спрямованої освітньо-виховної системи, організаційно-координаційного і методичного центру позашкільної освіти в регіоні.

 

4. СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ЗАКЛАДУ

(основні положення щодо розвитку закладу)

Викладені положення є логічним продовженням інноваційної діяльності педагогічного колективу, результатом спільної роботи щодо педагогічного проєктування процесів, що забезпечують розвиток закладу як сучасної відкритої до взаємодії багатопрофільної освітньої системи, формування внутрішньої системи якості освіти.

 

4.1. Удосконалення соціально-педагогічної моделі закладу

Соціально-педагогічна модель закладу є визначальним чинником підвищення ефективності щодо  роботи як закладу позашкільної освіти.

Специфіка моделі визначається соціальною складовою діяльності закладу – спрямованістю навчально-виховної роботи на формування пізнавально-практичних, комунікативних, творчих складових життєвої компетентності підростаючого покоління, що сприяють його соціалізації (засвоєння соціальних норм, цінностей, правил) та забезпечують пізнавально-практичну, творчу, соціальну самореалізацію в позашкільному освітньому просторі. Це відображено в організаційно-педагогічних засадах діяльності закладу (ціль, місія, цінності, завдання, напрями, форми роботи), його організаційно-функціональній структурі, моделі організаційно-управлінської роботи, очікуваних соціальних і освітніх результатах діяльності.

Реалізація стратегічного завдання щодо вдосконалення соціально-педагогічної моделі закладу сприяє систематизації освітньої роботи з упровадження нових напрямів, пов’язаних із творчим розвитком особистості, громадянською, хобі-освітою, профорієнтаційною роботою і допрофесійною підготовкою, інших, в контексті сучасних завдань і викликів.

Важливим є визначення пріоритетних завдань роботи за означеними напрямами з урахуванням навчальних рівнів:

-  творчий розвиток особистості: удосконалення організаційно-педагогічних засад діяльності; творчих об’єднань загально розвивального спрямування (І навчальний рівень);

-  хобі-освіта: удосконалення організаційно-педагогічних засад діяльності за науково-технічним, художньо-технічним, спортивно-технічним, дослідницько-експериментальним напрямами позашкільної освіти (І–ІІІ навчальні рівні);

-  профорієнтаційна робота й допрофесійна освіта: упровадження нових профілів гурткової роботи, розроблення навчальних курсів дослідницького та винахідницького спрямування (ІІІ навчальний рівень).

Провідним принципом у реалізації стратегічних завдань є колективна й індивідуальна інноваційна діяльність педагогів закладу за основними напрямами навчально-творчої діяльності.

 

Науково-технічний напрям

Соціально-педагогічне значення роботи за означеним напрямом полягає у:

-     формуванні техніко-технологічної компетентності дітей та учнівської молоді;

-     наданні вихованцям можливостей для самореалізації в різних сферах практичної діяльності;

-     збереженні та розвитку мережі творчих об’єднань науково-технічного напряму.

Основними чинниками забезпечення ефективності роботи за напрямом є:

-      інноваційна організаційно-педагогічна діяльність: упровадження регіональних соціально-освітніх проєктів науково-технічного спрямування (інформаційно-комунікаційних, спортивно-технічних, дослідницьких, конструкторських тощо);

-      освітня робота: започаткування роботи творчих об’єднань за сучасними профілями, зокрема робототехніка, «LEGO конструювання»;

-      науково-методична робота: участь у розробленні проблеми формування базових компетентностей особистості в процесі пізнавально-практичної та творчої діяльності; підготовка програмно-методичних матеріалів за науково-технічним напрямом;

-      організаційно-координаційна діяльність: впровадження STEM-освіти,  робототехніки; створення системи підготовки вихованців творчих об’єднань технічного напряму до навчання в секціях МАН.

 

 

Художньо-технічний профіль

Соціально-педагогічне значення роботи закладу за напрямом полягає в:

 організації навчально-творчої діяльності дітей та учнівської молоді за різними видами сучасного мистецтва;

 формуванні у вихованців профільної творчої компетентності: вокальної, хореографічної, образотворчої, театральної тощо.

Основними чинниками забезпечення ефективності роботи за напрямом є:

-      інноваційна організаційно-педагогічна діяльність: розроблення й упровадження ART-проєктів за участю гуртків;

-      освітня робота: удосконалення гурткової роботи; започаткування роботи хобі-клубів як форми організації соціально-творчої діяльності вихованців;

-      науково-методична робота: участь у розробленні проблеми формування базових компетентностей особистості в процесі пізнавально-практичної та творчої діяльності; розроблення методичних матеріалів з проблеми творчого розвитку особистості в процесі освітньої діяльності, особливостей формування комунікативно-творчої компетентності, національного виховання засобами мистецтва;

-      організаційна діяльність: участь у конкурсах, виставках.

 

Спортивно-технічний профіль

Соціально-педагогічне значення роботи за цими напрямами полягає в:

- залученні вихованців гуртків до активної фізкультурно-спортивної та дозвіллєвої діяльності;

- упровадженні сучасних технологій навчання та виховання дітей;

- участь у змаганнях та тренувальні польоти;

- популяризації культури здоров’я  та здорового способу життя.

Основними чинниками забезпечення ефективності роботи за профілем є:

- інноваційна організаційно-педагогічна діяльність:

- упровадження сучасних форм фізкультурно-профілактичної роботи;

- освітня робота: упровадження проектних технологій у гуртковій роботі; організація змістовного дозвілля вихованців, що сприяє їхньому духовному і фізичному розвиткові, формуванню навичок взаємодії в соціокультурному середовищі;

-     науково-методична робота: участь у розробленні проблеми формування базових компетентностей особистості в процесі пізнавально-практичної та творчої діяльності, підготовка програмно-методичних матеріалів спортивно-технічного спрямування, удосконалення профільних навчальних методик і технологій;

-     організаційно-координаційна робота: створення ефективної системи професійної взаємодії педагогів, спрямованої на вдосконалення їх профільної компетентності.

Дослідницько-експериментальний напрям

Соціально-педагогічне значення роботи за цим напрямом полягає у:

-           формуванні дослідницької компетентності вихованців (опанування основами наукового дослідження; розвиток комунікативно-творчих умінь, навичок самоорганізації та самоконтролю, культури інтелектуально-творчої діяльності);

-           розвитку творчих здібностей вихованців у процесі профільної пошуково-дослідницької, дослідно-експериментальної, конструкторської, винахідницької діяльності;

-           профорієнтації та психолого-педагогічній підготовці вихованців до навчання в закладах вищої освіти;

-           формуванні академічної доброчесності.

Основними чинниками забезпечення ефективності роботи за напрямом є:

-      організаційно-педагогічна діяльність: упровадження дистанційного навчання, сучасних освітніх методик розвивального спрямування;

-      освітня робота: розширення мережі гуртків та секцій науково-дослідницького спрямування;

-      науково-методична робота: участь у розробленні актуальних науково-методичних проблем, спрямованих на формування базових компетентностей особистості в процесі науково-дослідницької діяльності;

-      організаційно-координаційна діяльність: розширення форм навчальної та практичної роботи учнів-слухачів МАН; посилення ефективності взаємодії закладів загальної середньої, позашкільної, вищої освіти для підтримки роботи інтелектуально обдарованих дітей та учнівської молоді; забезпечення слухачів МАН у всеукраїнських, міжнародних освітніх проєктах і програмах.

 

4.2. Оптимізація методичної роботи та роботи з педагогічними кадрами

Систему методичної роботи побудовано відповідно до освітньої, організаційно-масової, організаційно-координаційної, методико-технологічної функцій закладу та напрямів позашкільної освіти. Основними компонентами методичної роботи, що засвідчують її спрямованість на сталий розвиток СЮТ є:

-     інформаційно-аналітичний – методичний моніторинг, аналіз результатів діяльності, підготовка статистичних інформаційно-аналітичних матеріалів, планування визначення перспектив;

-     організаційно-методичний – організація та проведення методико-педагогічних заходів (науково-практичних, конкурсних, презентаційних тощо), їх методичний супровід;

-     методико-технологічний – підбір, аналіз, розроблення методичних матеріалів (моделей, проектів, методик, технологій тощо); удосконалення програмно-методичного забезпечення; узагальнення перспективного педагогічного досвіду;

-     інформаційно-видавничий – забезпечення роботи сайту закладу, публікація матеріалів з досвіду роботи педагогів тощо;

-     навчально-консультативний – забезпечення роботи з молодими та малодосвідченими педагогами, підготовка педагогів до атестації, методико-технологічне консультування, наставництво;

-     науково-методичний – підготовка науково-методичних розробок (посібників, методичних рекомендацій, статей, методик, проєктів, програм тощо); залучення педагогів закладів позашкільної освіти області до участі у педагогічних конкурсах.

Подальша оптимізація методичної діяльності закладу пов’язана із упровадженням принципів концептуальності, циклічності, методологічності, що забезпечить її розвиток як науково обґрунтованої цілеспрямованої системи. Особлива увага має приділятися забезпеченню ефективності інноваційних процесів, узагальненню кращого педагогічного досвіду, організації самоосвітньої та професійно-творчої діяльності педагогів, формуванню методичних традицій діяльності закладу (проведення методичних діалогів, проблемних столів, круглих столів, тижнів педагогічної майстерності, конкурсів тощо).

 

4.3. Співпраця із суспільними інституціями

Реалізація Стратегії потребує урізноманітнення та вдосконалення форм співпраці педагогічного колективу закладу з батьківською громадськістю, закладами загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, соціально відповідальним бізнесом, громадськими організаціями.

Робота з батьками вихованців спрямовується на залучення до розв’язання проблем матеріально-технічного забезпечення, поглиблення психолого-педагогічних знань, формування вмінь і навичок спільної з дітьми навчально-творчої діяльності.

Важливим у контексті зазначеного є використання різноманітних форм роботи з батьками (збори, лекції, родинні клуби, тренінгові програми, творчі майстерні, дні родинної творчості тощо). Подальший розвиток партнерської взаємодії з батьками пов’язаний з упровадженням інноваційних форм роботи. Серед основних: свята за народним календарем, дні родинної творчості,  пізнавально-розважальні і конкурсні програми тощо, конкурси-презентації родоводів, зустрічі творчих поколінь тощо.

Організація співпраці із державними і громадськими інституціями є необхідною умовою для розширення позашкільного освітнього простору, спрямованого на творчий розвиток і соціалізацію особистості.

Тому для подальшого розвитку СЮТ важливим є:

- підсилення взаємодії із громадськими організаціями (дитячими,  національно-патріотичними, музеями тощо) – забезпечення участі вихованців у освітніх проєктах екологічного, патріотичного, мистецького спрямування, соціально-просвітницьких, конкурсних заходах тощо;

- удосконалення форм співпраці із закладами загальної середньої та вищої освіти– забезпечення наступності в навчанні та вихованні, створення умов для застосування набутих знань у практичній творчій діяльності, розширення організаційних форм масової роботи у сфері вільного часу дітей;

- співпраця із закладами позашкільної освіти міста та області – обмін досвідом, реалізація спільних освітніх проєктів тощо;

- розширення співпраці з державними установами,  науково-виробничими та громадськими організаціями – реалізація завдань щодо просвітницької роботи, забезпечення участі вихованців у соціально-освітніх проєктах тощо.

 

4.4. Управлінська діяльність

Управлінська діяльність є складовою змісту роботи за всіма напрямами діяльності закладу та має чітко визначену структуру, пов’язану із особливостями зовнішнього і внутрішнього освітнього менеджменту.

У контексті упровадження концептів управління важливе значення має ефективна взаємодія між адміністративно-методичним складом і колегіальними органами управління закладом, а саме:

                       педагогічною радою, що визначає стратегію розвитку закладу; створює організаційно-педагогічні умови для послідовних системних змін; забезпечує аналіз і контроль діяльності закладу;

                       методичною радою, яка спрямовує роботу на підвищення рівня професійної компетентності педагогів, реалізацію творчого потенціалу педагогічного колективу, поліпшення якості позашкільної освіти шляхом упровадження досягнень сучасної психолого-педагогічної науки й перспективного педагогічного досвіду;

                       батьківським активом, робота якого базується на принципах усвідомленого партнерства, активності в організації та забезпеченні освітньо-виховного процесу;

                       органами учнівського самоврядування, діяльність яких спрямована на розв’язання актуальних питань життєдіяльності освітньо-виховного мікросоціуму закладу, набуття вихованцями досвіду соціально важливої діяльності.

Основними завданнями щодо вдосконалення управлінської діяльності в закладі є вдосконалення її моделі, що передбачає наявність компонентів (зовнішній і внутрішній освітній менеджмент), рівнів (стратегічний, технологічний, оперативний) та етапів (діагностично-прогностичний, організаційний, програмно-проєктувальний, контрольно-корегувальний, оцінювальний, підсумковий), а також ефективність системи моніторингової діяльності.

 

Об’єкти моніторингу

Об’єктами внутрішнього моніторингу якості освіти в закладі є:

-     якість організації освітнього процесу в закладі:

-     робота закладу відповідно до плану на поточний календарний рік;

-     реалізація обласних і локальних соціально-освітніх проєктів, упроваджених профільних, комплексних, інтегративних навчальних програм з позашкільної освіти;

-     упровадження освітніх інновацій, змішаної і дистанційної форми навчання;

-     якість організації освітнього процесу у гуртках та секціях МАН:

-     робота з виконання освітніх, навчальних програм, календарних планів (якість планування, тематичний облік занять гуртків та секцій, облік виховних заходів, реалізації освітніх проєктів, ін.);

-     особливості реалізації навчальних програм із урахуванням уведення ІКТ-компоненту;

-     виконання програмних вимог щодо формування у вихованців знань, умінь і навичок;

-     якість освітньої діяльності вихованців та її результатів:

-     освітні досягнення (реалізація проєктів, результати участі у конкурсах, виставках, масових заходах тощо)

 

Суб’єкти моніторингу

-     адміністративний (загальний)моніторинг: заступники директора;

-     освітній моніторинг: завідувач відділу організаційно-масовим (клубом), методист, культорганізатор;

-     громадський моніторинг/нагляд – батьківська громадськість.

 

Етапи моніторингу

І. Організаційний. Створення системи моніторингу якості освіти, що охоплює всі напрями і профілі освітньої діяльності закладу.

ІІ. Реалізаційний. Проведення заходів з моніторингу освітнього процесу та моніторингу освітніх досягнень вихованців закладу.

ІІІ. Аналітичний. Аналіз і узагальнення даних моніторингу.

ІV. Валідаційний. Обговорення результатів моніторингу на засіданнях педагогічної, методичної рад закладу. Оприлюднення результатів на сайті закладу.

V. Постмоніторинговий. Урахування результатів аналізу даних моніторингу під час планування роботи закладу на наступний навчальний рік (організація роботи гуртків за новими профілями, уключення до навчальних програм нових розділів, блоків, модулів; ін.), розроблення/коригування програми розвитку закладу. Моральне й матеріальне заохочення педагогічних працівників.

 

Важливою є організація роботи батьківського активу щодо забезпечення єдності педагогічних вимог сім’ї та навчального закладу до виховання дитини, педагогічної просвіти батьків, педагогізації сімейних стосунків.

Оптимізація діяльності органів дитячого самоврядування закладу передбачає систематизацію освітньої роботи з лідерами, забезпечення психолого-педагогічних умов для розвитку їх громадянської компетентності та соціальної активності, спільну реалізацію актуальних соціально-педагогічних проєктів, удосконалення форм співпраці з громадськими організаціями, створення спільного інформаційно-комунікаційного поля на основі застосування сучасних ІКТ.

Науково-методологічним (технологічним) напрямом роботи є розроблення та апробація сучасних технологій освітнього менеджменту (проведення освітньо-маркетингових досліджень, адміністративно-методичного моніторингу, управлінсько-корекційної, іміджевої діяльності), упровадження концептів педагогічного менеджменту (управління освітньою діяльністю вихованців).

 

4.5. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення розвитку закладу

Матеріально-технічне та фінансове забезпечення розвитку закладу здійснюється відповідно до сучасної державної політики та місцевого бюджету в галузі позашкільної освіти та пріоритетів діяльності закладу. Джерелами фінансування є видатки, з місцевого бюджету, а також залучені позабюджетні кошти (добровільні батьківські внески, спонсорська допомога, надання платних освітніх послуг тощо), що не суперечить чинному законодавству України.

Матеріально-технічні ресурси та фінансові витрати визначаються реальними потребами реалізації конкретних завдань, що є складовими Стратегії, відповідно до санітарно-гігієнічних норм, правил охорони праці та техніки безпеки з урахуванням типового переліку навчального обладнання та доступності сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

Подальший розвиток внутрішньої системи забезпечення якості освіти в Центрі пов’язаний із ефективним використанням фінансів, раціональним підходом до використання матеріально-технічної бази, наявних ресурсів. Важливим напрямом роботи є систематизація господарської діяльності колективу закладу (підтримка в належному стані матеріально-технічної бази навчальних і технічних приміщень; догляд за зовнішнім і внутрішнім озелененням тощо), формування системи надання платних освітніх послуг населенню та організаціям.

 

4.6. Організація міжнародного співробітництва

Сучасні вимоги щодо забезпечення якості освіти, детерміновані інтеграційними процесами в європейському освітньому просторі, зумовлюють необхідність розширення роботи закладу щодо організації міжнародного співробітництва.

Міжнародне співробітництво спрямовується на реалізацію декларацій, конвенцій, інших документів ООН, ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Європейського Фонду Освіти, інших міжнародних організацій. Його здійснення передбачено як на державному та регіональному рівнях, так і на рівні закладу.

Основними формами міжнародного співробітництва СЮТ визначено участь у міжнародних освітніх програмах, проєктах, конкурсах, виставках; організацію та проведення науково-практичних конференцій, семінарів-практикумів, виставок, інших методико-педагогічних заходів; удосконалення системи інформаційного забезпечення.

 

5. Очікувані результати

Очікувані результати щодо реалізації Стратегії:

 удосконалення системи роботи СЮТ як закладу позашкільної освіти;

 реалізація права дітей та учнівської молоді на здобуття якісної позашкільної освіти відповідно до їх здібностей, обдарувань, уподобань та інтересів; розвиток творчих здібностей, виховання і соціалізація особистості в процесі пізнавально-практичної і навчально-творчої діяльності у сфері вільного часу;

 оптимізація соціально-педагогічних умов діяльності закладу для забезпечення гармонійного розвитку вихованців, реалізації їх творчого потенціалу в креативно спрямованому позашкільному освітньому просторі області;

 забезпечення організаційно-педагогічних, науково-методичних, науково-методологічних (технологічних) засад розвитку позашкільної освіти в місті, спрямованих на максимальне охоплення позашкільною освітою дітей та учнівської молоді; забезпечення ефективності систем освітньої, організаційно-масової, методичної та просвітницької роботи; досягнення високого рівня професійно-творчої взаємодії та інноваційної спрямованості позашкільного педагогічного мікросоціуму міста;

 підвищення якості позашкільних освітніх послуг, основними характеристиками яких є компетентнісна спрямованість; зорієнтованість на виховання інтелектуально та творчо розвиненої, духовно багатої особистості з активною громадянською позицією; відкритість для співпраці, реалізації соціально-освітніх проєктів і програм; розширений спектр послуг, орієнтованих на професійне самовизначення вихованців; конкурентоспро-можність на ринку освітніх послуг, що забезпечується належним рівнем інформаційно-методичної та науково-методологічної роботи, створенням безпечного освітнього середовища.

 

6. Контроль ВИКОНАННЯ і фінансове забезпечення СТРАТЕГІЇ

Контрольні терміни реалізації Стратегії, її фінансове забезпечення визначаються програмами розвитку освіти у місті (ОТГ).

Контроль виконання стратегічних завдань щодо розвитку закладу в місті здійснюється в контексті виконання нормативно – правових документів у галузі освіти, зокрема позашкільної, планів роботи СЮТ.

 

 

 

 

Основні заходи розвитку Станції юних техніків

№ з/п

Зміст заходу

Термін виконання

Відповідальні

 

Забезпечення соціального захисту учасників освітнього процессу

 

1.

Розширення та збереження мережі гуртків науково-технічного та дослідницько-експериментального напрямів

2021-2025 роки

Адміністрація

2.

Розвиток матеріально-технічної бази, поповнення її сучасним обладнанням, необхідними інструментами і матеріалами для організації гурткової роботи та роботи секцій МАН

2021-2025 роки

Управління освіти ім. Б.Грінченка,

адміністрація

 

Забезпечення творчого та професійного розвитку педагогічного колективу

 

1.

Визначення пріоритетних завдань діяльності

2021-2025 роки

Адміністрація

2.

Пошук нових форм роботи гуртків та секцій

щороку

Адміністрація

3.

Організація самоосвітньої діяль-ності педагогічних працівників

постійно

Адміністрація

4.

Підвищення кваліфікації педаго-гічних працівників

згідно графіку підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів

Управління освіти ім. Б.Грінченка,
адміністрація

5.

Проведення атестації педагогічних працівників

згідно план-графіку атестації педагогічних працівників

Адміністрація

6.

Організація участі педагогічних працівників у семінарах, конкурсах  різних рівнів

постійно

Адміністрація

7.

Апробація та впровадження іннова-цій

2021-2025 роки

Адміністрація, педагогічний колектив

 

 

 

Програмно-методичне забезпечення освітнього процессу

 

1.

Складання робочих навчальних планів за профілями гуртків

щороку

Адміністрація

2.

Організація інформаційно – методичної роботи за основними напрямами діяльності закладу

щороку

Адміністрація

3.

Удосконалення роботи веб-сайту закладу

постійно

Адміністрація

4.

Запровадження інформаційних технологій у освітньому процесі

2021-2025 роки

Педагогічний колектив

 

Створення сприятливих умов для виховання і розвитку особистості в умовах позашкільної освіти

 

1.

Залучення до освітнього процессу учителів вищої категорії та фахівців для роботи в секціях МАН

щороку

Адміністрація

2.

Укладання угод щодо проведення гурткової та роботи секцій  у ЗЗСО міста

щороку

Адміністрація

3.

Створення власної виховної моделі на основі організації загальних тема-тично – виховних заходів

згідно річного плану

Адміністрація

4.

Співпраця з батьками для залучення їх до модернізації освітнього процесу у СЮТ

постійно

Адміністрація

 

Соціально - педагогічне забезпечення роботи з обдарованими дітьми

 

1.

Складання освітньої траєкторії для кожного вихованця

постійно

Адміністрація

2.

Формування умов творчої діяльності педагогів, узагальнення їх досвіду роботи

постійно

Адміністрація

3.

Участь у роботі семінарів, мето-дичних об’єднаннях за напрямками роботи, які проводяться у межах області

постійно

Адміністрація, педагогічний колектив

4.

Удосконалення навчальних програм, орієнтованих на експериментально – дослідницьку роботу

2021-2025 роки

Адміністрація, педагогічний колектив

5.

Створення банку даних обдарованих дітей закладу

постійно

Адміністрація

 

Участь вихованців закладу у конкурсах, змаганнях, виставках різного рівня

 

1.

Сприяння участі обдарованих вихо-ванців закладу у міських, обласних, Всеукраїнських та Міжнародних виставках, конкурсах - захистах та змаганнях

щороку

Адміністрація

2.

Визначення кращих гуртківців закладу для отримання стипендій

щороку

Адміністрація

3.

Організація виставок творчих робіт обдарованих вихованців

щороку

Адміністрація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вивчення та узагальнення

перспективного педагогічного досвіду

 

№ з/п

ПІБ

керівника гуртка, секції

Назва гуртка, секції

Термін виконання

Відповідальні

1.

Горшкова Л.А.

«Художнє конструювання з паперу та шкіри»

2022 р.

Заступник директора з НВР

 Бикова Л.І.

2.

Кравець О.В

«Початкове технічне моделювання»

2023 р.

Заступник директора з НВР

 Бикова Л.І.

3.

Деменко А.В.

«Математика»

2023 р.

Методист Гвоздик У.М.

4.

Коцюк О.Г.

«Художньо-декоративні вироби зі шкіри»

2024 р.

Заступник директора з НВР

 Бикова Л.І.

5.

Горкольцева Т.Я.

«Математика»

2024 р.

Методист Гвоздик У.М.

6.

Самойленко Л.А.

«Виготовлення сувенірів»

2025 р.

Заступник директора з НВР

 Бикова Л.І.

7.

Смірнов А.В.

«Авіамодельний»

2025 р.

Методист Гвоздик У.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перспективний план контролю

за навчально-виховним процесом Станції юних техніків

№ з/п

Назва профілю

2021

2022

2023

2024

2025

1.

Початково-технічний

Формування творчої особистості на заняттях гуртків

грудень

до наказу

Виконання рекомендацій, даних під час

перевірки формування творчої особистості на заняттях гуртків листопад

до наради при директорові

 

Особистісно-орієнтований підхід до навчання та виховання дітей

грудень

до педради

Стан навчально-виховної роботи

жовтень 

до наказу

Виконання рекомендацій, даних під час

вивчення стану навчально-виховної роботи

жовтень 

до наради при директорові

2.

Художньо-технічний

Особистісно-орієнтований підхід до навчання та виховання дітей

листопад

до педради (грудень)

Формування творчої особистості на заняттях гуртків

грудень

до наказу

Стан навчально-виховної роботи

лютий 

до наказу

Виконання рекомендацій, даних під час

вивчення стану навчально-виховної роботи

лютий 

до наради при директорові

Формування стійкого інтересу до технічної творчості

листопад 

до педради

(грудень)

3.

Спортивно-технічний

Формування соціальної компетентності дітей на заняттях гуртків

лютий 

до наказу

Стан навчально-виховної роботи

січень

до наради при директорові

Виконання рекомендацій, даних під час

вивчення стану навчально-виховної роботи

грудень

до педради

Особистісно-орієнтований підхід до навчання та виховання дітей

листопад

до наказу

Формування стійкого інтересу до технічної творчості

травень

до педради

4.

Предметно-технічний

Формування медіа-інформаційної компетентності дітей у гуртках та секціях МАН

березень

до наради при директорові

Стан навчально-виховної роботи

лютий 

до наказу

Виконання рекомендацій, даних під час

вивчення стану навчально-виховної роботи

березень

до наради при директорові

Вивчення методик розвитку творчих здібностей старшокласників у процесі пошуково-дослідницької діяльності

листопад

до педради (грудень)

Виконання рекомендацій, даних під час

вивчення методик розвитку творчих здібностей старшокласників у процесі пошуково-дослідницької діяльності

 квітень

до наказу